Het verhaal van Simon
“Bij Lidl krijg je veel autonomie en vertrouwen”
Lidl groeit volop. Elk jaar komen er nieuwe winkels bij in België en Luxemburg. Voor verbouwingen en de bouw van nieuwe winkels, opleidings- en distributiecentra rekenen we op onze eigen bouw- en vastgoedafdeling. Een van de drijvende krachten in dat team is junior project leader construction Simon. “De snelheid van de projecten is fijn én uitdagend.”
Simon Colman kwam in november 2019 als schoolverlater aan boord bij Lidl. “Ik had net mijn studies burgerlijk ingenieur afgerond. Twee van mijn medestudenten waren bij Lidl gestart en bleken heel enthousiast”, blikt Simon terug. “Ik besloot ook een kijkje te gaan nemen en kreeg ook meteen een fijn gevoel. Lidl geeft jonge mensen een kans. Het is een bedrijf dat heel dynamisch werkt. Winkels bouwen en verbouwen is letterlijk je steentje bijdragen aan de corebusiness van Lidl. Lidl legt de lat hoog met oog op kwaliteit. Als expert in je vak krijg je veel autonomie en vertrouwen. Bij vragen of twijfels kan ik ook steeds bij collega’s terecht. Zo sta je er nooit alleen voor.”
Simon, Jr. Project Leader Construction
"Bij Lidl krijg je veel vertrouwen en autonomie"
Coördinatie
Simon coördineert volledige bouwprojecten bij Lidl van A tot Z. “Ik werk daarvoor in eerste instantie samen met onze afdeling expansie”, schetst hij. “De collega’s op die afdeling zoeken voortdurend naar strategische liggingen om nieuwe winkels te bouwen. Eenmaal zij een hotspot hebben gevonden, tekenen ze samen met de architect een plan uit. Wanneer de aktes zijn getekend en de bouwvergunning is goedgekeurd, komt het dossier bij ons op de afdeling bouw terecht.”
Vervolgens kan Simon er helemaal in vliegen. “Ik sta voortdurend in contact met alle partijen, van architect tot hoofdaannemer en alle nevenaannemers”, gaat Simon verder. “Samen overlopen we het aanbestedingsdossier en voeren we onderhandelingen met de verschillende partijen. Vervolgens bespreken we de offertes om dan een planning op te stellen voor alle aannemers. We werken toch al snel samen met een zestigtal verschillende partijen aan één project, die allemaal over een periode van drie à vier maanden hun werk moeten afleveren. Een nieuwe winkel bouwen, van aanbestedingsdossier tot opening, kan op zes à zeven maanden. Die snelheid is fijn maar ook heel uitdagend.”
Communicatie
Simon en zijn collega’s staan in voor de volledige opvolging van de werken. “Ik ga na of alle aannemers het werk uitvoeren zoals afgesproken en binnen het budget. Het is ook belangrijk om te anticiperen op eventuele complicaties. Als project leader ben je eigenlijk op de hoogte van alles wat er op de werf gebeurt, als single point of contact voor alle aannemers. Communicatie, planning en informatie zijn dus heel belangrijk binnen onze job. Dat geeft mij de energie om op het eerste gezicht complexe problemen toch te kunnen oplossen.”
“Wanneer een winkel helemaal af is, werken we samen met de afdeling procurement & facility. Samen staan we in voor de volledige inrichting om de winkel openingsklaar te maken”, gaat Simon verder. Hij ervaart die afwisseling in zijn job als heel aangenaam. “We schakelen heel snel over van het ene naar het andere project. Op één jaar tijd heb ik drie openingen van een winkel en een uitbreiding uitgevoerd. Ik voel me heel trots bij elke oplevering. Het is ook fijn om dat resultaat te delen met familie en vrienden. Elk project is fijn om te doen, omdat je altijd met nieuwe aannemers werkt, geen enkele site dezelfde is en er steeds nieuwe uitdagingen je opwachten. Je leert bij elk project iets nieuws bij dat je kan gebruiken op een volgend project”, besluit Simon.