Het verhaal van Eva
Ready, set, action! Dit is Eva van actie- en promotiemanagement.
Verrassende job(inhoud)
Eva en haar team bepalen de wekelijkse acties en promoties. Wekelijks gaat het om 30 tot 40 promotieartikelen, en tot wel 200 acties. “Die laatste zijn artikelen die we 7 dagen lang opnemen in ons aanbod”, vertelt Eva enthousiast. “Ze zijn dus geen vast onderdeel van ons assortiment. Dat doen we om verrassend te blijven.”
Vergis je niet: dit is geen gokwerk. Integendeel, bij de job van Eva komt flink wat strategisch denkwerk kijken. Dus is het logisch dat het team het gros van de acties en promoties op voorhand plant. “Een goede kalender is dus een must”, klinkt het bij Eva.
“Alles begint bij je doelgroep: wie zijn zij, wat doen zij en welke producten consumeren ze het liefste? Zo zien we dat kip populairder is dan rundvlees. Bovendien wordt die laatste ook minder aangekocht in de derde en vierde week van de maand. En wasmiddel, een redelijk dure aankoop, zetten we telkens aan het begin van de maand in promo."
Snel resultaat, snel succes
Daarnaast heeft Eva structuur gebracht in de afdeling actie- en promotiemanagement, waardoor de dingen snel kunnen vooruitgaan. “Als je bij Lidl werkt, moet je houden van een zekere snelheid”, lacht ze. “Maar dat geeft veel voldoening: ik zie heel snel het resultaat van mijn inspanningen. Het assortiment blijft uitbreiden, ook omdat Lidl een groeiende onderneming met een stijgend marktaandeel is.”
Het is dan ook niet verwonderlijk dat het team snel uitbreidde van 3 naar 11 medewerkers, waarvan Eva mee aan de wieg stond. “Het leuke is dat op een heel aangename manier met elkaar omgaan. Wanneer Boudewijn van den Brand - onze CEO - mij tegen het lijf loopt op de gang, slaat hij een babbeltje. Appreciatie komt van verschillende hoeken van het bedrijf”, besluit Eva.