werkenbijlidl.be

Werken bij #TeamLidl
Vacatures Login Opslaan

Het verhaal van Kathleen

Welzijnscampagne_Kathleen

Welzijnscampagne Lidl mikt op mind, body & soul van medewerkers

 

Een gezonde geest in een gezond lichaam. Sinds de coronacrisis weten we allemaal hoe belangrijk dat is. Om onze collega’s bij Lidl te ondersteunen, lanceerden we zopas het FitforLidl-jaarprogramma, met een uitgebreide waaier aan activiteiten rond mentaal welzijn, fysieke gezondheid, sociale cohesie, voeding en alcoholgebruik. 

Samen sporten doen we bij Lidl al sinds 2016. Met een rijk gevulde sportkalender proberen we zoveel mogelijk collega’s in beweging te krijgen. Maar daar bleef het niet bij, zo werkten we ook rond thema’s zoals stress, alcoholgebruik, roken en gezonde voeding. Onze 11.000 collega’s wensen we immers niet alleen een optimale conditie, maar ook een gezond lichaam en een scherpe geest toe.

Campagne in 5 delen

Vanaf dit jaar, en mede onder impuls van de coronacrisis, schakelen we een tandje hoger en mikken we met ons welzijnsbeleid nog meer op een evenwicht tussen mind, body & soul. We kiezen voor een holistische aanpak en bouwen het FitforLidl-jaarprogramma op rond sociale cohesie, mentale en fysieke gezondheid, voeding en alcoholgebruik. Het doel: medewerkers op álle vlakken ondersteunen. Want gelukkige medewerkers betekent gelukkige klanten!

Goedgevuld jaarprogramma

Voor de keuze van de 5 thema’s liet Kathleen Van Maele, consultant employee engagement en gangmaker van FitforLidl, zich inspireren door de resultaten uit de Great Place To Work-studie en de internationale Lidl-enquête. Na bijkomende gesprekken met collega’s op het terrein stelde ze een uitgebreide welzijnscampagne samen, met onder meer:

Kathleen_1
  • een opleiding om burn-outsignalen te herkennen,
  • een sportkalender,
  • meeting breaks: korte beweegsessies om de zittende werkdag te doorbreken,
  • een promillebrilparcours (om de gevolgen van dronken zijn te ervaren),
  • ken je collega-quiz,
  • yogalessen op wekelijkse basis
  • webinar rond positivisme en veerkracht,
  • 8x een maandelijkse challenge op individueel en teamniveau (vb: 2 stukken fruit eten per dag, digital detox, 1,5 liter water drinken, minder koffie drinken…)
  • een bezoek van de ergocoach aan elk filiaal en elk distributiecentrum,
  • een FitforLidl-lunch,

Op maat van álle werknemers

Met het nieuwe initiatief hoopt Kathleen zoveel mogelijk collega’s te motiveren. De eerste reacties zijn alvast positief. “De 3.500 medewerkers die we in voorgaande campagnes konden bereiken, willen we ruimschoots overtreffen”, klinkt het. “FitforLidl moet iets worden waar collega’s met plezier aan deelnemen en waar ze spontaan en met de glimlach over praten. Daarom ook is het geen one size fits all. We werken zoveel mogelijk op maat, zodat alle medewerkers zich door het programma aangesproken kunnen voelen. Voor de collega’s in de winkels en de distributiecentra bijvoorbeeld voorzien we ergocoaches om medewerkers uitleg te geven over beter tillen en heffen. Voor de collega’s in de kantoren zijn er workshops rond veerkracht en positivisme.”

De ambitie van Kathleen en haar collega’s is om het programma jaarlijks te hernemen en geregeld met nieuwe acties aan te vullen. Op die manier willen ze FitforLidl, dat ook een nieuw logo kreeg, laten uitgroeien tot “de hoeksteen van het Lidl-welzijnsbeleid.”