Het verhaal van Carla
De collega’s van het distributiecentrum LDM in Genk beleefden een bijzonder druk voorjaar. In volle coronatijd waren zij het die alle bestellingen voor de 65 Lidl-winkels in de regio tijdig in de vrachtwagens laadden, zodat jij kon blijven winkelen. Wij spraken met een supertrotse teamleader Carla Rijmen: “Het is zo knap wat iedereen hier heeft laten zien.”
Niet alleen in de winkels, ook achter de schermen van Lidl was het de voorbije maanden alle hens aan dek. Tijdens de coronapiek draaiden de collega’s uit het distributiecentrum LDM in Genk extra uren om alle leveringen aan de 65 winkels in Limburg en omgeving tijdig in de vrachtwagens te krijgen. “Duizenden rollen wc-papier en zakken pasta hebben we verzameld”, lacht ze. “Het was zelfs nog drukker dan in de kerstperiode, en dit weken aan een stuk. Het is zo knap dat we dit met ons team van orderpickers, reachers, techniekers,… elke dag weer voor elkaar gekregen hebben.”
Safety first
In de eerste weken probeerden Carla en de collega-teamleaders vooral een veilige omgeving te creëren. “Zeker in die beginperiode was er veel ongerustheid”, zegt ze. “Meerdere keren per week staken we met de koppen samen om oplossingen te zoeken. Hoe zouden we bijvoorbeeld de middagpauzes organiseren? En wat als twee collega’s in het magazijn plots op dezelfde plek moesten zijn? Wie kreeg dan voorrang? Gaandeweg vonden we een nieuwe manier van werken, mét veiligheid van de medewerkers als grootste prioriteit.”
Hechte groep
De crisis stelde de leidinggevende vaardigheden van Carla, die al twaalf jaar in het distributiecentrum werkt, op de proef. Door de aanhoudende drukte was het een uitdaging om iedereen gemotiveerd te houden. Nog meer dan anders trachtte ze tussen de mensen te staan, een luisterend oor te zijn en in dialoog te gaan. “Dat ik vroeger zelf als orderpicker ben begonnen en dus weet hoe zwaar het werk is, heeft daarbij zeker geholpen”, zegt ze. “Ondanks de moeilijke omstandigheden was er veel collegialiteit. ‘We gaan hier samen door’, was het gevoel dat overheerste. Daar was ik echt van onder de indruk. Sommige collega’s stelden zelfs spontaan voor om extra te komen werken.” Dat het teamgevoel goed zat, bleek ook toen collega’s met overlijdens in de familie te maken kregen. Een knuffel geven mocht dan wel niet, elkaar steunen deden ze des te meer.
Mooi ook was het initiatief van onze manager en enkele medewerkers om een winkeltje in te richten waar collega’s na hun shift boodschappen konden ophalen. Op die manier moesten ze ’s avonds zelf niet meer in een leeggeplunderde winkel aanschuiven. Lidl zelf leverde extra inspanningen rond welzijn, veiligheid en communicatie en drukte geregeld zijn dankbaarheid aan de medewerkers uit.
Nieuwe collega’s welkom
Intussen is het tempo in het distributiecentrum weer genormaliseerd en heeft iedereen vakantie kunnen nemen. “Wat ik uit de voorbije maanden vooral onthoud, is de enorme samenhorigheid in het team”, zegt Carla. “We hangen nu nog meer samen dan voorheen. Voor nieuwe collega’s – we zijn steeds op zoek naar extra orderpickers – is dat een zegen. Zij worden meteen mee op sleeptouw genomen.”