werkenbijlidl.be

Voor iedereen die telt
Vacatures Login

Het verhaal van Jolien

Inkoop hero Jolien

“Lidl geeft je de vrijheid om je ding te doen”

Jolien groeide op amper zes jaar tijd uit van junior inkoper tot hoofd inkoop verantwoordelijk voor eigen merken bij Lidl. De jonge dynamiek van het bedrijf en de diversiteit binnen de job zijn voor Jolien echte energieboosters. “Het geeft me bijzonder veel voldoening om een product van scratch tot in de winkelrekken te ontwikkelen.”

Jolien belandde zes jaar geleden bij Lidl, na een eerste werkervaring bij een farmaceutisch bedrijf. “Ik startte bij Lidl als junior inkoper. Vandaag ben ik als hoofd inkoop verantwoordelijk voor de afdeling van de eigen merken.” Jolien studeerde handelswetenschappen. Ze is een sprekend voorbeeld van hoe je bij Lidl op korte termijn een mooi parcours kunt afleggen. “Ik ben vrij vlot elk niveau gepasseerd, dankzij de kansen en opleidingen die Lidl mij gaf in combinatie met mijn eigen werkijver en ambities.”

Hart van de strategie

Vandaag leidt Jolien een team van drie inkopers en staat ze zelf nog als inkoper elke dag ‘in het veld’. De inkoopafdeling werkt in het hart van de strategie van Lidl. Vooral de dynamiek en variatie in de job geven Jolien naar eigen zeggen een pak energie. “Een standaarddag kennen we hier niet”, verzekert ze. “De ene dag ben ik bezig met het proeven van producten, de andere dag los ik problemen op of voer ik onderhandelingen. Onze job brengt veel verantwoordelijkheden met zich mee. We overleggen altijd met een heel team en in samenwerking met verschillende afdelingen. We doen dat ook niet enkel op basis van de producten, maar ook op basis van marktcijfers en leveranciersgegevens.”

Inkoop l Jolien

“Lidl geeft je vrijheid"

De inkoopafdeling werkt in het hart van de strategie

Van nul

De dienst inkoop analyseert de verkoop van gisteren, test de kwaliteit van producten vandaag en voorspelt de markt van morgen. En dat in een sneltempo en binnen verschillende subafdelingen: inkoop, actiemanagement en kwaliteitsgarantie. “Ik vind het fijn om een product helemaal van nul tot in de winkelrekken te ontwikkelen. Als we beslissen om een aardbeientaart aan het assortiment toe te voegen, dan kijken we naar de mogelijke leveranciers in de markt, vragen we stalen en offertes op, vergelijken we producten en bepalen we met welke leverancier we effectief in zee gaan”, verduidelijkt ze.

Probleemoplossend vermogen

Inkopers moeten volgens Jolien dan ook over een groot probleemoplossend vermogen beschikken. “Een leverancier kan er bijvoorbeeld plots mee ophouden. Dan moet je heel creatief zijn en snel kunnen schakelen. Als je daar dan effectief in slaagt, dan geeft dat veel voldoening. Ik ontwikkel nu vooral zuivelproducten. Zo heb ik twee jaar geleden een project rond kaas gelanceerd bij Lidl. Ondertussen brengt dat 1,9 miljoen euro omzet op per jaar. Het is fijn om zo’n bedrag voor je werkgever te kunnen realiseren.”

Jolien l Inkoop

Een kreeft

“Als inkoper ben je fier op al je ontwikkelde producten”, gaat Jolien verder. “Maar sowieso herinnert iedere inkoper zich nog goed zijn of haar allereerste product. Bij mij was dat destijds een kreeft voor het eindejaarsassortiment. Alles moest op vrij korte termijn uitgerold worden. Ik was heel fier op het resultaat en heb dat jaar zelfs mijn hele familie kreeft geserveerd”, lacht ze. “Een product moet bovendien echt van goeie kwaliteit zijn. Als ik zelf naar de winkel ga, moet een product ook aan mijn verwachtingen voldoen. Binnen inkoop willen wij die kwaliteit hoog leggen en de klanten toch een aantrekkelijke prijs aanbieden.”

Dynamiek

Ook de jonge en dynamische sfeer bij Lidl, is een ferme plus voor Jolien. “We werken met veel leeftijdsgenoten samen en dat zorgt voor een fijne teamsfeer op de verschillende afdelingen. Iedereen leert sterk van elkaar. Je krijgt ook veel kansen om jezelf te ontwikkelen. Lidl is een bedrijf dat niet voortdurend over je schouder zit mee te kijken. Je krijgt de nodige vrijheid om je doelstellingen te bereiken. Daarnaast biedt Lidl een pak opleidingen aan die je tijdens de werkuren kan volgen”, besluit Jolien.

Uitblinken in inkopen?

Assortiment, omzet en imago, dat bepaal jij mee. Een verantwoordelijkheid die energie vraagt én geeft. Onze inkoopafdeling bruist van de dynamiek. Kijk snel welke jobs we in promotie hebben.

Bekijk al onze vacatures